Vive Colombia - Reisverslag uit San Agustín, Colombia van Iris Lange - WaarBenJij.nu Vive Colombia - Reisverslag uit San Agustín, Colombia van Iris Lange - WaarBenJij.nu

Vive Colombia

Blijf op de hoogte en volg Iris

25 Augustus 2012 | Colombia, San Agustín

Na de Galapagos zijn wij weer met beide benen in Ecuador beland. Het plan was nu Colombia in, dit gaat als volgt je wordt gedropt in een dorpje vlak bij de grens, dan neem je een taxi naar de grens daar ga je in de rij staan, haal je een exit stempel, dan loop je de grens over en haal je entree stempel. In ons geval moesten wij dit doen met 8 dollar want we wilden niet nog een keer pinnen. We hadden niet op deze taxi rit gerekend. Daarbij was er geen pinautomaat bij de grens dus wij een collectivo die ons naar het eerste dorp heeft gebracht. Resultaat bijna bankroet maar inmiddels gevuld met miljoenen pesos ;). Wij wilden in principe in één keer door naar Popayan. Totdat ik in mijn boek las dat dat nog een 7 uur durende busreis was. Want de wegen in Colombia zijn vrijwel niet geasfalteerd en dus vol met gaten en daarbij ga je voor een groot deel door de highlands. Dus na een overnachting toch nog aangekomen in la ciudad blanca.

Na een halve nacht geslapen te hebben (want om 04.30 de bus) bedachten Kristi en ik: we gaan maar eens een actieve vulkaan beklimmen. Na 5 uur (in 4 uur bijna 5km en de laatste honderd meters in een uur ongeveer) kwamen wij hijgend en puffend bovenaan! Wauw wat een ervaring, maar wat heftig zeg vooral dat laatste stuk gaat stijl omhoog. (Ook te bedenken Popayan waar we sliepen: 1737 meter, beginpunt 3200 meter, eindpunt 4700 meter!). Daarbij liepen we het laatste stuk in de mist met een ijzige wind, stukjes sneeuw en een heerlijk sulfur lucht! Maar het ogenblik dat we de krater inkeken euforie! Ook erg mooi dat we op de weg erheen door vier verschillende landschappen zijn gelopen en een condor hebben gezien! Er zaten ook beren maar helaas…

Na Popayan door richting San Agustin (126 km maar daar doe je in ons geval 7 uur over). Niet alleen is de weg bijzonder slecht, met gaten en ongeasfalteerd, wij hadden ook behoorlijk wat pech. Op random plekken wordt aan de weg gewerkt en op alle stukken hadden wij een stopbord want de andere kant mocht telkens eerst de weg over. Toen kwamen we bij politiecontrole en moesten we van de militairen allemaal de bus uit, werd iedereen zijn ID gecheckt en letterlijk alle tassen (behalve de onze viva turismo) opengemaakt en grondig gecheckt. Toen we eindelijk weer door mochten stuitten we op een kapotte wegwerkmachine. Dus iedereen er weer uit terwijl geprobeerd werd dat ding te maken want die moest nog een stukje weg maken anders konden wij niet verder. Uiteindelijk kwamen we tegelijk aan met de bus die 2 uur later was vertrokken.

In San Agustin zijn wij naar het archeologische park geweest, door de regen helaas. Dus op naar de koffie zone (hopelijk lekker droog en zonnig)! Hopelijk is het mogelijk om op een koffiefarm te verblijven!

• 25 Augustus 2012 - 22:26

Marion:

Pffff, Colombia. Dat wordt vast weer een hele ervaring. Geniet verder van je reis.

• 25 Augustus 2012 - 22:38

Oma En Opa:

Lieve Iris, Wateen geweldige reis weer en genieten steeds van je mooie foto's.

Oma en opa

• 25 Augustus 2012 - 22:38

Oma En Opa:

Lieve Iris, Wateen geweldige reis weer en genieten steeds van je mooie foto's.

Oma en opa

• 26 Augustus 2012 - 09:13

Merel:

Klinkt geweldig :) Wat zien jullie mooie dingen!

• 26 Augustus 2012 - 09:46

Papa En Mama:

Wat een ervaringen weer en die hoogte!

Kus papa en mama

• 26 Augustus 2012 - 10:30

Annemarie:

Dames, wat een sportieve dagen hebben jullie, wat een activiteit! Wanneer staat beach-chillen-cocktails weer op t program? ;-)
    En de slechte infra en lange ritten (voor korte afstnden) is iets waar jullie je maar bij neer moeten leggen vrees ik.

En dan richting de koffie, doen jullie goed! Ik ben vorig jr in Indonesië geweest in het gebied waar Luwak koffie wordt gemaakt (koffiebonen worden weer 'uitgepoept' door de luwak kat) en dat was bijzondere ervaring. Kris, als je gelegenheid hebt, kun je dan wat koffiebonen kunnen meenemen? Zou heel vet zijn!

Ik ga nu jullie foto's bekijken, have fun!!

X Ann

• 26 Augustus 2012 - 11:19

Marlies:

Nou Iris je bent niet van die bergen af te slaan. t komt hier trouwens nu ook met bakken uit de hemel vallen....dus geniet van t zonnetje als je die nog vind!

Groetjes Marlies

• 26 Augustus 2012 - 12:36

Dik En Lia (ouders Kristi):

Hallo meisjes,
    Wat een geweldige ervaringen beleven jullie. Leuk die foto's erbij. Wij zijn eigenlijk wel blij dat jullie die beren niet zijn tegen gekomen, het is zo wel spannend genoeg.
    Groetjes,
    Dik en Lia

• 26 Augustus 2012 - 14:23

Vera:

Geweeeeeldig om weer te lezen!
    Openbaar vervoer in NL zal straks een verheerlijking zijn! Zelf met vertraging ;) haha

Geniet van Colombia !
    x

• 27 Augustus 2012 - 12:04

Jorik:

Heel veel plezier in Colombia! Leuk om over het zuiden te lezen, hier ben ik namelijk niet geweest!

Groetjes Jorik