Authenticiteit op en top & zweten in de jungle - Reisverslag uit Santa Marta, Colombia van Iris Lange - WaarBenJij.nu Authenticiteit op en top & zweten in de jungle - Reisverslag uit Santa Marta, Colombia van Iris Lange - WaarBenJij.nu

Authenticiteit op en top & zweten in de jungle

Blijf op de hoogte en volg Iris

09 September 2012 | Colombia, Santa Marta

Door naar Salento, de eerste nachtbus experience voor Kristi. Dat ging natuurlijk weer van een leien dakje.. Na 10 minuten rijden hoorden we een keiharde knal, de bus stoppen en de chauffeur kijken. Natuurlijk wordt er niks verteld maar de bus draait rijdt helemaal terug naar een kleine garage waar om 10 uur ’s avonds een mannetje het wiel van de bus gaat vervangen terwijl iedereen nog in de bus zat. Geen idee wat er precies aan de hand was maar na een uur mochten we gelukkig weer verder. Salento is een heel klein dorpje tussen de koffieplantages. Hier hebben wij in een tophostel gerund door een Nederlander geslapen. Wauw die douche, eindelijk! In dit dorpje hebben we een rondleiding gekregen over een ecologische koffieplantage. De eigenaar deed de rondleiding en was inmiddels al 75, wat een man zo schattig! Maar alles gebeurd bijna nog met de hand en het proces van koffieplant tot geroosterde koffieboon hebben wij helemaal doorlopen. Daarnaast stonden er ook nog allemaal fruitbomen in de tuin, jaja ananassen groeien ondersteboven uit de grond. Op het eind mochten we de koffie proeven en er een heerlijk banaantje uit eigen tuin bij eten. Wat een geweldige ervaring!

De dag erna zijn we met een grote groep uit het hostel vertrokken om een wandeling te maken door de vallei. Erg mooi, erg relaxt en een super gezellige groep. Volgende stop was Medellin, samen met een jongen uit Italië. Met de kabelbaan omhoog voor een uitzicht over de stad en ’s avonds dan toch nog naar een voetbalwedstrijd van Nacional (Medellin) helaas werd het slechts 1-1. Vanuit hier dachten we voor het gemak te vliegen (de keus tussen 15 uur in de bus of 1 ½ uur vliegen was snel gemaakt) naar het noorden. Uiteraard had het vliegtuig technische problemen en vertrokken we 2 uur later dan gepland. Maar uiteindelijk aangekomen in Santa Marta. Hitte, benauwd en dus zwetend moeten wij nog even wennen aan dit tropische klimaat! Hier hebben we welgeteld één dag voor want zaterdag zullen wij op zoek gaan naar La Ciudad Perdida.

Wat een tocht alsof je de cooper test doet in een sauna vol met muggen! Afzien maar wat prachtig zeg! We hadden een superleuke groep en dat is fijn want ’s avonds was het voornamelijk spelletjes spelen. Wat een prachtige natuur maar wat een hitte. De weg gaat steil omhoog en omlaag en rust pak je ’s nachts in de hangmat ;). Een nieuwe ervaring slapen in een hangmat. Een prachtig einddoel, het jammere is alleen dat je dezelfde route terugmoet alleen in minder dagen. Helaas zijn wij de 4e dag in een tropische regenstorm beland dus zeiknat moesten wij weer in dezelfde kleren op de 5e dag, want tsja niets droogt in de jungle! Om ons reisverhaal nog af te maken begaf de jeep terug naar Santa Marta het bijna, maar langzaam en schokkend toch op de plaats van bestemming aangekomen.

Na een nachtje bijkomen (of soort van want tsja het diarree virus is bij mij hard aangekomen) zijn wij met de groep van de trek naar Tayrona Park vertrokken, prachtige stranden waar niets anders te doen is dan relaxen en zwemmen in de Caribische zee. Helaas wel een tocht er naar toe te voet, te paard of de boot maar dan heb je ook wat. En nogmaals 2 nachten in de hangmat, ben toch blij om weer in een bed te slapen haha.
Helaas wordt dit ook het afscheid van Kristi haar tocht naar huis zal morgen beginnen. Ik vertrek dan richting Cartagena :).

• 09 September 2012 - 09:21

Oma Vlasblom:

Lieve Iris,

Wij zijn blij dat je weer uit de jungle b ent gekomen. Wat een be levenissen weer. Geweldig.
    Liefs Oma en Opa

• 09 September 2012 - 10:24

Marion:

Een sauna vol met muggen !!!!!!!! Ik hoop wel dat de muggen allergisch waren voor jou. Je zou mij na zo'n tocht niet meer herkennen.
    Kun je al die indrukken die je opdoet nog wel opslaan op je harde schijf.... ;)
    Ik ben weer benieuwd naar je volgende verslag.

• 09 September 2012 - 11:58

Paulette:

Leuk hé die ananassen, dat verbaasde mij ook zo, toen ik dat voor het eerst zag.
    Wat leer je toch weer veel, op zo'n tocht door andere landschappen en culturen!
    En meid wat geweldig waar je allemaal voor gaat. Blijf genieten!!! (0ndanks de diaree enzo...)

• 09 September 2012 - 17:44

Papa En Mama:

Hoi lieverd,

Hoe heb je die kolibrie zo kunnen fotograferen. Geweldig! En wat een uitzichten weer.

Kus papa en mama

• 09 September 2012 - 20:56

Dik En Lia (ouders Kristi):

Hoi Iris,
    Je laatste dagje met Kristi alweer. Wat vliegt de tijd toch. Bij jullie gaat het vast langzamer omdat jullie zoveel meemaken. Een heel goede reis verder nog. We blijven je volgen.
    Groeten, Dik en Lia

• 10 September 2012 - 10:22

Jorik:

Wat een leuk verhaal weer!
    Tayrona is echt supermooi, daar ben ik ook met mijn ouders geweest, geniet ervan!
    Cartagena heb ik natuurlijk 7 maanden gewoond, supermooie stad en leuk uitgaan, veel plezier daar!
    Groetjes Jorik

• 11 September 2012 - 11:38

Chantal:

Hey lieverd,

Wat een blog weer! Echt ongelooflijk wat je allemaal meemaakt! Foto's zijn weer erg leuk! XXX

• 28 September 2012 - 04:19

Marlies:

Hey meis,

beetje late reactie, maar t is weer prachtig!!
    nu snel je nieuwe blog ook lezen ;)

xx marlies