Máncora, Tumbes, Guayaquil & Puerto Lopez - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van Iris Lange - WaarBenJij.nu Máncora, Tumbes, Guayaquil & Puerto Lopez - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van Iris Lange - WaarBenJij.nu

Máncora, Tumbes, Guayaquil & Puerto Lopez

Blijf op de hoogte en volg Iris

31 Juli 2012 | Ecuador, Cuenca

Dit moet ik allereerst even kwijt! Peru is een land dat zowel koffie als wijn exporteert. En eindelijk in Piura mijn eerste goede kop cappuccino gedronken! Hetzelfde geld voor Ecuador, ze gebruiken al het goede voor de export.. Genieten dus! Máncora is een beetje hoe je je een relax vakantie voorstelt. Een hostel met een bar en een zwembad en de locatie gelijk aan het strand, een strakblauwe lucht en erg warm! Even een paar dagen bijkomen dus!

Na afscheid te hebben genomen van Eleni zijn Thom & ik verder gereisd naar Tumbes. Nu is Ecuador echt dichtbij (30 km) en we zijn ook wel klaar voor een nieuw land en nieuwe uitdagingen! Maar eerst een paar dagen in het tropische Tumbes. Na door iedereen die we tegen kwamen bij het uitstappen te zijn gewaarschuwd dat we voorzichtig moesten zijn, zijn we met wat angst het eerste het beste hotel binnengestapt. Wellicht iets prijzig maar we zijn dan ook de enige toeristen in heel Tumbes. Op stap in Tumbes waren wij verbaasd over de vriendelijkheid en het aangename gevoel dat wij ervoeren tussen de locals! De dag erna zijn wij naar puerto Pizarro gegaan om (na afdingen) een superleuke gids te hebben gevonden die ons met een boot en te voet door de modder, door de mangroves heeft geloosd. Uitkijkend dat er niet op ons hoofd werd gepoept hebben wij de lokale lekkernij vers uit het zand mogen proeven. Concha Negra, zwarte schelp, dit is echter niet voor mij weggelegd..
Hophop op naar Ecuador want Kristi verwacht me op het vliegveld, en samen met Thom zijn wij haar ontvangstcomité. Toen Kristi aankwam was ik verbaasd over de kleine backpack van Kristi. Geheel terecht want haar grote backpack stond nog in Madrid. Helaas betekende dit dat we een dag langer in Guayaquil moesten blijven. Vervelend want deze stad is ongezellig, druk, heet en vol met smog.

Gelukkig konden we hem de volgende dag ophalen om vervolgens verder te reizen naar Puerto Lopez. Dit tropische dorpje (letterlijk 4 straten, een markt, een haven en tientallen strandtentjes) heeft een heerlijk klimaat en lekkere cocktails! Samen met Thom, Kristi en Pierre hebben wij ons eerste hitchhike avontuur richting verlaten strandjes beleefd. Allereerst in de achterbak van een pick-up en terug nestelden Kristi en ik ons tussen 3 meisjes. Vriendelijke mensen dus! Pierre & ik mogen trouwens blij zijn dat we nog leven want na heerlijk (vrij ver) in de zee te hebben gezwommen waren we al verbaasd dat mensen zo naar ons aan het kijken waren. Toen we uit het water kwamen zagen we het bord: do not be tempted to swim, dangerous currents! Oops..

Hier komt dan het hoogte punt van deze blog: Whalewatching!! Een trip naar Isla de la Plata, 43 km met de boot leverde ons spektakel op! Allereerst verrast door een groep van 7 walvissen letterlijk op 10 meter afstand van onze boot. Mochten we na een half uur genieten van 2 mannetjes die zich voor ons uitsloofden en sprongen maakten! Wat een geweldige ervaring van die gigantische beesten van zo dichtbij mee te maken! Onze dag kon dus niet meer stuk!

Gisteren aangekomen in Cuenca ons beginpunt in de highlands. Vanuit hier zullen we richting Colombia reizen!

• 01 Augustus 2012 - 10:04

Papa En Mama:

Hoi lieverd,

Wat een belevenissen! En wat geweldig dat je de walvissen hebt gezien. Volgens ons kan je dan niet meer stoppen met lachen.

Kus papa en mama

Hoiaaa

• 01 Augustus 2012 - 13:16

W.vlasblom@tiscali.nl:

Lieve Iris,
    Met verbazing je reis verslag gelezen,je neemt soms wel wat risico.
    Wij willen je wel heelhuids terug hebben.Genoten van al je mooie foto's

Opa & Oma

• 01 Augustus 2012 - 13:18

Marlies:

Heey Iris,
    Klein vraagje (op basis van de foto's) hoe heb je dit avontuur poepvrij overleefd?
    Maar zoals altijd weer superr gaaf en ik ben weer enigszins jaloers!
    Xxx Marlies

• 03 Augustus 2012 - 18:28

Vera:

Wauw ir!
    die mangroves, prachtig! maar ook die ''vakantie'' strandhuis dorpjes =) erg leuk om te zien en fijn om te weten/zien dat je daar heerlijk kan genieten en bijvoorbeeld niet alleen in smog en onveilige dorpjes zit.
    Heel veel reisplezier samen met Kristi!
    xx
    Veer

• 06 Augustus 2012 - 17:55

Sietsia Smit-Glaude:

Dti is een berichtje voor Kristi, van een collegaatje!
    Hallo Kristi,
    wat fijn te horen dat je goed aangekomen bent, en leuk je even zo te zien zo heel ver weg! en goed te horen dat je inmiddels wel alle bagage weer hebt (denk / hoop ik). Ik wens je een hele goede reis verder samen hoor!
    Vergeet verder werk etc. maar en geniet!
    groetjes uit nu een heeel regenachtig Nederland...
    Sietsia